własna działalność gospodarcza - jak ją zakończyć?

Każdy kto decyduje się na założenie własnego biznesu, liczy się z tym, że jest to pewnego rodzaju ryzyko. Jeżeli okaże się, że własna działalność gospodarcza nie przynosi takich rezultatów, jak się spodziewaliśmy, dochodzimy do wniosku, że najlepszym rozwiązaniem jest zamknięcie biznesu. Jeżeli do tej pory prowadziliśmy jednoosobową działalność gospodarczą, aby ją zamknąć wystarczy wykonać tylko kilka formalności.

Co jest najważniejsze, podczas zamykania działalności gospodarczej?

Najważniejszą kwestią podczas zamykania własnej działalności jest wykonanie spisu z natury. Taki spis wykonuję się w celu, poprawnego rozliczenia podatku dochodowego. W spisie z natury znajdują się towary handlowe, surowce oraz półwyroby. Poza tym uwzględnione są również wszystkie odpady i braki.

Gdy musimy sporządzić spis z natury, w związku z zamykaniem firmy, należy uwzględnić w nim również towary, które są naszą własnością, czyli właściciela, ale znajdują się poza firmą. Gdy nie posiadamy takich towarów, spis z natury będzie – zerowy. Bez względu na to, musimy być on przygotowany.

Jeżeli będziemy wykonywać remanent, powinniśmy jako właściciel powiadomić o tym naczelnika Urzędu Skarbowego, w przeciągu 7 dni przed datą spisu.

Przeczytaj też: http://www.360money.pl/rejestr-vat-do-czego-sluzy/

Majątek a zamykanie działalności

Oprócz spisu z natury, podczas zamykania działalności, należy również wykonać spis majątku, który pozostaje w firmie. Powinny być w nim uwzględnione środki trwałe oraz wyposażenie. Spis majątku wykonuję się w celu oszacowania dochodu, który pojawi się, gdy dojdzie do sprzedaży środków trwałych.

Przedsiębiorca zamykający działalność gospodarczą, jest zobowiązany również do zapłacenia zaliczki na podatek dochodowy za ostatni miesiąc. Należy wykonać tą czynność, do 20 dnia następnego miesiąca. A poza tym deklarację roczną.

Jak rozliczyć podatek VAT przy zamknięciu działalności?

Gdy zdecydujemy się zamknąć swój biznes, powinniśmy również dokonać rozliczenia podatku VAT. Pomocne podczas tej czynności, będzie wykorzystanie spis z natury, ponieważ dzięki niemy wiemy, które zakupy zostały wliczone do kosztów firmy. Wtedy po obliczeniu, wiemy jaką kwotę mamy wpłacić na konto Urzędu Skarbowego.

Kolejnym ważnym obowiązkiem jest złożenie formularza VAT-Z. Dzięki niemu, posiadamy potwierdzenie zamknięcie działalności gospodarczej. Oraz złożenie ostatniej deklaracji VAT.

Jeżeli prowadziliśmy sprzedaż na kasie fiskalnej, koniecznie musimy zakończyć jej tryb fiskalny. Aby to zrobić, należy wykonać raport okresowy z kasy fiskalnej, a następnie poinformować Urząd Skarbowy, o konieczności odczytu pamięci fiskalnej kasy i sporządzić wniosek dotyczący wyrejestrowanie kasy.

Źródło: https://www.edukacjabezgranic.pl/

[Głosów:0    Średnia:0/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ