Kupno mieszkania z przeznaczeniem go na siedzibę firmy to ciekawa możliwość dla przedsiębiorców. Odpowiednio zaplanowana inwestycja może być znacznie korzystniejszym rozwiązaniem niż najem pomieszczeń biurowych. Wpływ na to mają dwa podstawowe czynniki: amortyzacja mieszkania i odliczenie należnego podatku VAT. Jak z nich skorzystać przy zakupie nieruchomości?

Odliczenie VAT przy zakupie mieszkania

Przedsiębiorca, który nabył lokal o przeznaczeniu użytkowym, ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z dokonanym zakupem. Aby skorzystać z tej opcji, zakupione mieszkanie musi być w całości przeznaczone na prowadzenie opodatkowanej działalności. Oznacza to, że VAT nie może zostać odliczony w przypadku, gdy na siedzibę firmy wydzielona zostanie jedynie część lokalu.

Zakup mieszkania na firmę a amortyzacja

W przeciwieństwie do niemalże natychmiastowych korzyści wynikających z odliczenia podatku VAT, zyski wynikające z amortyzacji mieszkania rozkładają się na znacznie dłuższy czas – maksymalnie jest to 60 lat.

Amortyzacja mieszkania to stopniowe dodawanie wartości zakupionego lokalu do kosztów firmy. Zabieg taki umożliwia znaczne zmniejszenie wysokości należnego podatku dochodowego. Co ważne, w tym przypadku nie ma konieczności przeznaczenia całego mieszkania na prowadzenie działalności gospodarczej. Siedzibę przedsiębiorstwa może stanowić wyznaczony obszar w lokalu, należy jednak pamiętać, że w takim wypadku w koszty firmy wliczona może zostać jedynie wartość powierzchni przeznaczonej na działalność gospodarczą.

Jak prawidłowo rozliczyć amortyzację?

Decydując się na zakup mieszkania na firmę i skorzystanie z amortyzacji, w pierwszej kolejność należy ustalić wartość początkową kupionego lokalu – oprócz ceny nieruchomości wlicza się do niej również wydatki związane z zakupem, na przykład opłaty notarialne. Prawo daje przedsiębiorcy możliwość skorzystania z uproszczonej metody obliczenia wartości początkowej lokalu. Polega ona na pomnożeniu metrażu siedziby firmy przez kwotę 988 zł. Warto pamiętać, że z zasady tej można skorzystać jedynie w przypadku lokali mieszkalnych przeznaczanych na prowadzenie działalności gospodarczej.

Po określeniu wartości początkowej i wprowadzeniu nieruchomości do wykazu środków trwałych firmy, przedsiębiorca musi podjąć decyzję dotyczącą stawki amortyzacji (wyrażanej w procentach i oznaczającej odsetek wartości początkowej, możliwy do odliczenia w ciągu roku). Zgodnie z wykazem wartość ta powinna wynieść 1,5%, jednak możliwe jest jej zwiększenie do 10%. Aby skorzystać z maksymalnej stawki, mieszkanie musi pochodzić z rynku wtórnego (użytkowane przez minimum 60 miesięcy), zaś przedsiębiorca musi wykazać, że na remont lokalu wydał kwotę nie mniejszą niż 30% jego wartości początkowej.

Dodatkowych oszczędności przedsiębiorcy mogą szukać na każdym kroku. Warto dodać, że koszty zakupu mieszkania można obniżyć na wiele sposobów. Należy pamiętać, że w przypadku, gdy mieszkanie zostanie zakupione na kredyt hipoteczny, przedsiębiorca zyskuje możliwość doliczenia odsetek od kredytu do kosztów firmy. Jeżeli obszar użytkowy zostaje wyznaczony w lokalu mieszkalnym, źródło dodatkowych oszczędności może stanowić zaliczenie do kosztów firmy części rachunków i opłat, na przykład czynszu, rachunków za energię czy internet.

[Głosów:2    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ