Prowadzenie firmy to niełatwe i bardzo złożone zadanie. Skuteczne zarządzanie organizacją jest niezbędne, aby zapewnić stabilność oraz dobre warunki do rozwoju. Bardzo pomocne jest stosowanie systemów zarządzania opracowanych przez specjalistów z Międzynarodowej Organizacji Certyfikacyjnej. ISO od lat przygotowuje normy opierające się na najlepszych praktykach w różnych obszarach działania przedsiębiorstw. Poniżej opisane są krótko dwie normy, które warto wdrożyć w pierwszej kolejności, aby zwiększyć skuteczność i efektywność organizacji.
Jakość przede wszystkim
Norma ISO 9001 jest najbardziej znanym na świecie systemem certyfikacyjnym. System Zarządzania Jakością stworzony przez Międzynarodową Organizację Certyfikacyjną został wdrożony już w ponad milionie organizacji na całym świecie. Jest to norma, która pomaga nie tylko podnieść jakość wszelkich procesów, ale też poprawić ich przejrzystość i spójność. Certyfikacja ISO w tym obszarze przyczynia się też do obniżenia kosztów prowadzenia biznesu oraz zwiększenia efektywności działań. Warto też podkreślić, że duża rozpoznawalność tego certyfikatu wpływa pozytywnie na wizerunek firmy.
Dbałość o środowisko
Kolejną normą, którą warto znać jest ISO 14001. Dotyczy ona Systemu Zarządzania Środowiskowego. Jej celem jest ograniczenie szkodliwego wpływu organizacji na stan środowiska naturalnego. Drogą do osiągnięcia tego celu jest zmniejszanie zużycia energii, wody oraz surowców na potrzeby działalności firmy. Ponadto wytyczne dotyczą minimalizowania ilości powstających w zakładzie odpadów oraz zanieczyszczeń. Warto podkreślić, że certyfikacja ISO 14001, to nie tylko benefity dla środowiska, ale też samej organizacji. Poprzez stosowanie zasad normy wzrasta efektywność procesów, ograniczone jest ryzyko kar i roszczeń o odszkodowania związanych z przekraczaniem norm dotyczących ochrony środowiska. Bardzo ważnym aspektem jest też kreowanie wizerunku organizacji zaangażowanej w ekologię.